Translate

Thursday 25 April 2013

Tjuriga brudar

Jag tror att jag kan precis ha pratat med drottningen över telefon, eller så trodde hon iallafall att hon var det. Otroligt störande med folk som för det första in kan vara trevliga när dom ringer till Support av ett företag och behöver hjälp. Och för det andra tycker jag inte om när människor inte kan ta ett nej utan måste då bli spydiga och försöka få fram ett ja på det sättet.

En del av mitt jobb är att svara i telefon som hjälpa folk med olika saker, ja eftersom att jag jobbar som System Support. Man vet aldrig vem som ringer och de flesta som ringer är faktiskt väldigt trevliga. Man skapar som en relation med människor och företag och det är något jag tycker om.

Men idag ringde det en kvinna och frågade efter min kollega, (som inte jobbar inom support längre, så han brukar säga till mig om han inte vill ha några samtal under dagen och så..) Och just det sa han imorse, så när kvinnan frågade efter honom så flög det ur en vit lögn och jag sa vänligt att han är ledig idag men jag hjälper mer än gärna till.

Hon var väl sådär glad över att han var ledig, men jag fick väl duga. lite så kändes det..

Hon bad mig då att göra någonting som jag av självklara skäl faktiskt inte får göra. Så jag sa till henne att jag kan inte göra detta men dessa två kan! och gav henne namnen på två personer som kan lösa detta åt henne. Då visar det sig att den ena är ledig, så jag frågar om den andra in kan fixa det då.. Hon blir skit sur och säger att hon inte har sett honom idag (vilket verkligen inte är mitt problem...) Så jag säger igen att jag tyvärr inte kan lösa detta åt henne.

Hon frågar efter min kollega igen och jag upprepar att han inte är här, då ber hon världigt drygt att få prata med någon, vem som helst, förutom mig. Jag blir självklart sur när jag hör detta, och jag är den enda på det här kontoret som jobbar inom support så jag sa till henne att det finns ingen annan här men hon kan ringa vårt andra kontor om hon vill, gav henne numret och la på luren.

Hon ringde inte dom.

Men detj ag vill komma till är att när man ringer upp och ber om hjälp med något så brukar man väl vara trevlig? Och om man ringer och ber om något som man vet man inte kan få hjälp med så är det väl ingen ide att sura ihop som en bortskämd 5åring om man får ett nej. Skärpning liksom.

Jag hoppas verkligen att hon aldrig ringer hit igen och om hon frågar efter min kollega igen ska jag säga att han har åkt till afrika och aldrig kommer tillbaka. Blir så trött ibland. Var jätte glad imorse och taggad liksom, och så får man ett samtal från en surkärring som tror att hon äger världen och hela dagen är förstörd.. usch!

Jaja nu ska jag jobba vidare och förhoppningsvis prata med lite trevligare människor. Puss puss.



No comments :

Post a Comment



Let's be friends!